Acceptér cookies Nationalbanken bruger cookies til at få indblik i trafikken på hjemmesiden. På den måde kan vi forbedre hjemmesiden og gøre det lettere tilgængeligt for brugerne. Derfor vil vi gerne have, at du accepterer cookies på Nationalbankens hjemmeside. Du kan til hver en tid slette vores cookies. Mere om cookies

Om Nationalbanken Opgaver Sedler og mønter Euro Pengepolitik Markedsinfo Statistik Statsgæld
<< Startside / Sedler og mønter / Danske pengesedler serie 20092011 / Fakta om pengesedler / Kunstneren bag sedlerne
Nyhedsservice Oversigt English   Søg Log på
Finansiel stabilitet Presse Publikationer Regelsæt
Tilbage til forsiden

Danske pengesedler serie 2009-2011


Film om sikkerhed


Virtuel tur


50-kroneseddel


100-kroneseddel


200-kroneseddel


500-kroneseddel


1000-kroneseddel


Fakta om pengesedler


Valg af motiver og kunstnere


Kunstneren bag sedlerne


Quiz dig til mere viden


Danske pengesedler 1997-serien


Kun ærlige penge


Øvrige danske sedler siden 1945


Gengivelse af pengesedler og mønter


Falske penge


Danmarks møntserie


Ombytning af mønter og sedler


Temamønter


Film om danske mønter


Sedler og mønter i tal


Fakta om Nationalbankens guld


Færøernes seddelserie


Film om danske mønter


Mønt- og seddeludstilling


Danmarks Nationalbank
| |QR kode til mobile enheder

Kunstneren bag sedlerne: Karin Birgitte Lund


Den danske billedkunstner Karin Birgitte Lund står bag motiverne på den danske seddelserie 2009-2011. Hun vandt blandt otte indbudte kunstnere konkurrencen om at tegne motiverne til sedlerne.

Hvad tænkte du, da du fik at vide, at du skulle tegne de nye danske sedler?

Jeg tænkte, at det var en helt utrolig opgave. Jeg tror slet ikke, jeg fattede, hvor stor en opgave det egentlig er. Efterfølgende har tanken ramt mig – når jeg for eksempel står i en butik og ser nogen betale – at det en dag bliver ”mine” sedler, de vil stå med. Det er helt uvirkeligt at tænke på.

Oplægget til seddelserien var broer og landskaber fra nærområderne eller detaljer fra landskaberne. Hvordan fik du idéen til at koble broer sammen med oldtidsfund?

Jeg ville kæde broerne sammen med motiverne på den anden side af sedlen på en interessant måde og lavede en liste på omkring 20 emner, som havde noget med broerne og nærlandskaberne at gøre. Men hver gang var der noget, der spændte ben, så det ikke passede til alle broerne. En overgang arbejdede jeg med emnet fossiler, fordi der er fundet interessante fossiler ved to af broerne – på Mors og Møn – men desværre ikke ved de andre broer. Til sidst stod der kun oldtidsfund tilbage på listen, og det kunne passe på alle broerne. Desuden er det et emne, der har interesseret mig, siden jeg var barn, så det var spændende for mig at arbejde med. Det har også en fin symbolik: Fortid og nutid bindes sammen, ligesom broerne binder Danmarks landsdele sammen. Flere af oldtidsfundene er formodentlig blevet skabt i udlandet og bragt til Danmark, så på en måde er de også et bindeled mellem Danmark og resten af verden. Det, synes jeg, er en smuk tanke.

Hvordan har du arbejdet med motiverne?

Jeg tog kontakt til Nationalmuseet, som har været til stor hjælp. For eksempel var Skarpsallingkarret pakket væk på det tidspunkt, hvor jeg skulle arbejde med det, men de fandt det frem til mig, så jeg kunne se det. Det var fantastisk at få lov til at komme helt tæt på karret – det er så utroligt smukt og rigt på detaljer. Broerne og områderne omkring dem har jeg rejst rundt til, og jeg har taget en masse billeder til grundlag for mit arbejde. Landskaberne, som oldtidsfundene er placeret i på sedlerne, er ikke altid de præcise steder, hvor tingene faktisk er fundet, men sammensatte indtryk fra området, hvor jeg har cyklet og vandret rundt for at fornemme landskabets karakter. I forbindelse med Skarpsallingkarret har jeg vandret rundt på Oudrup Hede, som er et fantastisk smukt landskab med mange gravhøje, som jeg er blevet inspireret af.

Hvordan har det været at arbejde med en pengeseddel?

Normalt arbejder jeg i store formater og bestemmer alt selv, men her var formatet og de grundlæggende farveskalaer givet på forhånd, ligesom en række sikkerhedselementer skulle indarbejdes i sedlen. Jeg har arbejdet sammen med en stab af medarbejdere i Nationalbankens seddeltrykkeri og her var opgaven at få det kunstneriske udtryk og det sikkerhedsmæssige til at gå op i en højere enhed. Vi har ændret nogle ting undervejs i forhold til idéoplægget, bl.a. vinklerne på broerne og hvilke broer, der skulle på hvilke sedler, så det fungerede som seddeldesign. For mig som billedkunstner er det en ny og anderledes situation at skulle producere på denne måde, ligesom det unægteligt er noget nyt, at ens arbejde bliver trykt i et millionoplag.

Klik på foto for at downloade foto af kunstneren Karin Birgitte Lund, fotograferet af Suste Bonnén

Karin Birgitte Lund






Sidst opdateret 01/07/2013

Faktaboks
Mere information
Andre har læst
 


Danmarks
Nationalbank
Havnegade 5
1093 København K
Kontakt os Disclaimer